×
English? Over In ontwikkeling Uitgevoerd Niet uitgevoerd Residenties Lezingen Publicaties Resume Contact Pers

Edwin Stolk ☰

denial-of-service

25 juni 2016

Denial-of-Service werd geselecteerd voor de tweede editie van het Unnoticed Art Festival en heeft plaatsgevonden op 25 juni 2016 in Nijmegen.

Voor onze voedselvoorziening zijn we in steeds grotere mate afhankelijk van het aanbod in supermarkten. Wat wij als de realiteit van een supermarkt beschouwen is in werkelijkheid een ruimte die wordt gecontroleerd met marketing technieken. Klantenkaarten, camera's en een doordachte inrichting zorgen voor een zorgvuldig geregisseerde consumentenervaring. Aanbiedingen zijn bedoeld om klanten aan te trekken, daarnaast moet er net voldoende voorraad zijn zodat niemand misgrijpt en teleurgesteld naar huis gaat.

Denial-of-Service (DoS) was een artistiek onderzoek naar de mogelijkheid voor consumenten om van buiten het aanbod in de supermarkt te beïnvloeden. Samen met Youri Appelo, Caz Egelie en mijzelf verschenen we bij de ingang om klanten te adviseren over de beste aanbiedingen.

We probeerden klanten over te halen om een ananas te kopen die in de aanbieding was. Ons doel was een Out-of-Stock ervaring te organiseren (Out-of-Stock -betekent een leeg schap). Op deze manier probeerden we niet alleen in dialoog te treden met de logica van deze gecontroleerde supermarktomgeving, maar overwogen we ook onze positie als consument.

Denial-of-Service was een artistiek onderzoek waarbij we door samen te werken met klanten de gecontroleerde omgeving van de supermarkt opnieuw probeerden te denken. Met Denial-of-Service volgden we het concept van De organisatie die werd opgericht in 2011 om kennis en middelen vrij te maken voor de innovatie van de culturele ruimte.

Denial-of-Service was niet mogelijk zonder de inzet van Youri Appelo, Caz Egelie, Frans van Lent, het team achter het Unnoticed Art Festival, de AH winkelbezoekers tussen 11 en 12 uur, de twee winkeleigenaren met wie we in gesprek raakten en iedereen die over de intenties van dit artistieke onderzoek met ons in discussie zijn gegaan.

Dit project werd genoemd bij de volgende media: Trendbeheer, #strangemessenger

Hartelijke groet, Edwin Stolk.

Wanneer u op de hoogte wilt blijven van de door mij geïnitieerde projecten schrijf u dan hier in voor mijn nieuwsbrief

beeld | video | Unnoticed Art Festival

(Foto's zijn gemaakt door Youri Appelo en Edwin Stolk)